Sommelier
Utbildning till Sommelier
Sommelierutbildningar riktar sig till dig som vill bli en riktig dryckeskännare, det vill säga en sommelier. Sommelierutbildningar avser dig som aktivt hanterar vin, spritdrycker och öl i ditt dagliga arbete, förslagsvis som hovmästare eller dryckesansvarig på en restaurang, produktchef eller säljare hos ett importföretag och även andra som har ett stort intresse för drycker.
En sommelier, som Ni kan se, jobbar inte i baren.
Vad gör en bra Sommelier?
Forma kundupplevelsen
Arbetet som en sommelier börjar med att bygga vinlistan — sitta bland utbudet av viner som din restaurang eller butik ska köpa in och räkna ut vilka viner som passar och vilka som inte gör det. Det är inte en enkel sak att bygga ett bra lager med viner.
Lika viktigt som kvalitet, ska vinet passa din kundkrets, ditt närområde, maten du serverar, den prisnivå du arbetar inom.
En traditionell fransk restaurang behöver en helt annan lista än en som serverar funky asiatiska fusion. Ett lokalrestaurang behöver en annan lista jämför med en restaurang som fondkommissionärer går till för att bjuda kunder.
Som marknadsförare, är din första uppgift att välja vad du kommer att marknadsföra – och sedan se till att det är den perfekta passformen för vad dina kunder söker.
Personlighet
Kanske blir det någon en verklighet att en “virtuell somellier” lyckas ta fram en vinlista utifrån ett set givna parametrar. Den världen vi lever i nu dock, kräver dock en som har personlighet och passion för sitt yrke.
En sommelier vars vinlista är vid korsningen av hennes egna känslor och lust av hennes kund är en sommelier som kommer att sälja en hel del vin.
Om hon kan berätta en bra historia – om vinet eller vinmakaren – så mycket bättre.
Du ska normalt som för marknadsförare, veta mycket mer om ditt ämne än dina kunder gör. Inte vara rädd för att dela din kunskap, din passion – samt även nörda till sig lite.
Men aldrig berätta “vad de vill.”
Du kan utbilda, du kan bygga en bro mellan vad de vill och något de kanske gillar ännu bättre. Men lämna nedlåtenhet hemma. Det är dålig stil och dåligt för affärer.
Bra sommelierer vet de inte är i vinmarknaden… de är i underhållningsbranschen. Det är deras jobb att skapa avledning och njutning, inte att blåsa upp sina egna egon eller skrämma kunder till oroa om de som “fel” sorts vin.